
dinsdag, december 17, 2002
De vier Belgische topfotografen Pascale Delfosse, Frans Pyck, Herman Selleslags en Gaël Turine hebben een gezamenlijke passie: ze vinden in de Leica-camera's een ideaal werkinstrument, zowel voor reportagewerk als voor artistieke opnamen. Vorig jaar stonden de beroemdste buitenlandse fotografen met de tentoonstelling Magic Moments II in de schijnwerper. Dit jaar is het de beurt aan de Belgen.
Volgens Pascale Delfosse is fotograferen de essentie van een emotie vatten en zodanig in beeld brengen dat de foto tot leven komt, een ambitieuze opdracht die slechts weinigen tot een goed einde weten te brengen. Frans Pyck laat zijn enthousiasme primeren op de techniek en wil de dingen in hun zuiverste vorm uitbeelden, met eerbied voor de schepping. Nochtans verandert de waarheid van de foto 125 keer per seconde, citeert Herman Selleslags, onafhankelijk fotograaf sinds 1956 en medewerker bij Humo, De Morgen, De Standaard, Die Zeit en ook diverse theaterhuizen.
Gaël Turine is het genre mens wiens aandacht vooral gaat naar diegenen naar wie niemand omziet. Hij probeert tijdens zijn omzwervingen zo eerlijk mogelijk te getuigen van wat hij ziet en vervolgens te tonen wat 'niet waard' is de voorpagina's van de krant te halen.
Tentoonstelling tot 11 januari 2003, ISELP, Brussel.
Bron: De Morgen.
Volgens Pascale Delfosse is fotograferen de essentie van een emotie vatten en zodanig in beeld brengen dat de foto tot leven komt, een ambitieuze opdracht die slechts weinigen tot een goed einde weten te brengen. Frans Pyck laat zijn enthousiasme primeren op de techniek en wil de dingen in hun zuiverste vorm uitbeelden, met eerbied voor de schepping. Nochtans verandert de waarheid van de foto 125 keer per seconde, citeert Herman Selleslags, onafhankelijk fotograaf sinds 1956 en medewerker bij Humo, De Morgen, De Standaard, Die Zeit en ook diverse theaterhuizen.
Gaël Turine is het genre mens wiens aandacht vooral gaat naar diegenen naar wie niemand omziet. Hij probeert tijdens zijn omzwervingen zo eerlijk mogelijk te getuigen van wat hij ziet en vervolgens te tonen wat 'niet waard' is de voorpagina's van de krant te halen.
Tentoonstelling tot 11 januari 2003, ISELP, Brussel.
Bron: De Morgen.